skip to Main Content
2610 273 544 6979 217 286 6976 115 240 gkech89@gmail.com Αλεξάνδρου Υψηλάντου 213, Πάτρα

Ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου

Από την 1η Ιανουαρίου 2021 τέθηκε σε εφαρμογή η ηλεκτρονική ταυτότητα του κτιρίου, η οποία θα αποτελέσει ουσιαστικά το Μητρώο όλου του κτιριακού αποθέματος της χώρας.

Το ηλεκτρονικό «φακέλωμα» των ακινήτων θεσμοθετήθηκε το 2011, ωστόσο επανέρχεται στο προσκήνιο με την ενεργοποίησή του από την κυβέρνηση, αλλά και τις επιβαρύνσεις που φέρνει για την πώληση και κάθε άλλη μεταβίβαση ακινήτων καθώς και στην νομιμοποίηση αυθαιρέτων, αφού πλέον είναι υποχρεωτική.

Η ηλεκτρονική ταυτότητα είναι ένας οργανωμένος ηλεκτρονικός φάκελος, ο οποίος περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία (έγγραφα και σχέδια) του κτιρίου. Η συγκέντρωση όλων των σχετικών εγγράφων γίνεται με τη συμβολή μηχανικού, ο οποίος και διαπιστώνει αν όλα τηρούνται κατά το γράμμα του νόμου.

Ο φάκελος αυτός θα τηρείται και θα ενημερώνεται από τους αρμόδιους μηχανικούς σε περίπτωση αλλαγών και θα φυλάσσεται από τους ιδιοκτήτες των ακινήτων.

Γιατί είναι απαραίτητη η ταυτότητα του κτιρίου;

Σήμερα στα περισσότερα κτίρια υπάρχουν διαφορές στις καταγραφές των εμβαδών τους, όπως:

  • Εμβαδό με βάση την Οικοδομική Άδεια (αν υπάρχει)
  • Εμβαδό κατά δήλωση του ιδιοκτήτη στη ΔΕΗ
  • Εμβαδό στο έντυπο Ε9 της Εφορίας
  • Εμβαδό στο συμβόλαιο αγοράς/Μισθωτήριο κλπ
  • Εμβαδό στο Ενεργειακό Πιστοποιητικό
  • Εμβαδό στο Κτηματολόγιο
  • Εμβαδό αποτύπωσης της υφιστάμενης (πραγματικής) κατάστασης.

Αυτή η έλλειψη ταύτισης των τετραγωνικών στις διάφορες καταχωρήσεις του ακινήτου δημιουργεί προβλήματα στην σωστή καταγραφή του.

Επιπλέον με την ταυτότητα του κτιρίου δίνεται η δυνατότητα σε κάθε ιδιοκτήτη να έχει πλήρη εικόνα για την νομιμότητα ή μη του κτιρίου του καθώς και την ενεργειακή και στατική κατάσταση του.

Διασταύρωση των στοιχείων.

Όλα τα στοιχεία του φακέλου μπαίνουν σε μία ηλεκτρονική βάση δεδομένων, που συνδέεται με τα αρχεία του κτηματολογίου, της ΔΕΗ, του Δήμου και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών (Ε9) και στη συνέχεια με το Περιουσιολόγιο.

Σε περίπτωση διαφορών ή ελλιπών στοιχείων, θα ενημερώνεται άμεσα η αρμόδια ΥΔΟΜ για τον έλεγχο και την καταγραφή τυχόν αυθαιρέτων κατασκευών.

Η διαπίστωση αυθαιρέτων κατασκευών και η έλλειψη συμπλήρωσης της ταυτότητας του κτιρίου θα οδηγεί σε επιβολή προστίμου από το ΥΠΕΝ.

Υποχρέωση ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου.

Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, υποχρέωση για εισαγωγή στον θεσμό έχουν τα νέα κτίρια (για όσα δηλαδή εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες) και τα παλαιότερα αλλά κατά τη στιγμή της μεταβίβασής τους.

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου θα είναι απαραίτητη για οποιαδήποτε πράξη σε ακίνητο, εκτός από τις ενοικιάσεις.

Διαδικασία έκδοσης ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου.

Η διαδικασία γίνεται από τον μηχανικό μέσω ειδικής ηλεκτρονικής ψηφιακής πλατφόρμας «Ταυτότητα Κτιρίου» η οποία αναπτύχθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ).

Ο ιδιοκτήτης ορίζει τον μηχανικό, ο οποίος συμπληρώνει τα στοιχεία της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας, για κάθε κτίριο ή διηρημένη ιδιοκτησία.

Ο μηχανικός αφού κάνει την αποτύπωση του κτιρίου ελέγχει το ακίνητο σύμφωνα με τα εγκεκριμένα σχέδια της πολεοδομίας (εφόσον υπάρχουν. Ο έλεγχος αφορά τα εξής:

  • τη νομιμότητα του χώρου
  • την ενεργειακή απόδοση του κτιρίου
  • την στατική του επάρκεια
  • τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό

Έγγραφα και στοιχεία που περιλαμβάνει ο φάκελος της ταυτότητας κτιρίου.

  1. το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτιρίου, με τις αναθεωρήσεις της
  2. τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια
  3. το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού
  4. το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί
  5. οι δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων
  6. τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική του κατάσταση όταν αυτή δεν προκύπτει από τα στοιχεία των περιπτώσεων α’, β’ και ε’
  7. το δελτίο δομικής τρωτότητας και η μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται
  8. ο πίνακας χιλιοστών και η μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον απαιτούνται
  9. το Πιστοποιητικό Πληρότητας για Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου.

Το γραφείο μας αναλαμβάνει τον έλεγχο του ακινήτου σας ως προς την πληρότητα των στοιχείων, την δημιουργία και σύνταξη του φακέλου για την έκδοση της ηλεκτρονικής ταυτότητας.

Back To Top
×Close search
Search